Hodnocení fotografií

Některá fotka se vám líbí, jiná ne. Ale proč je to tak? Co dělá snímek zajímavým, že se vám líbí a proč se vám některý nelíbí vůbec? Jak vlastně hodnotit fotografie? Každý se na to dívá jinak, jak to dělám já, si můžete přečíst zde.
Určitě to každý zná: prohlížíte si své nebo cizí snímky, procházíte jeden za druhým a najednou vás zaujme jeden snímek daleko víc než ty ostatní. Tady je třeba se zastavit a zapřemýšlet. Proč se mi zrovna tenhle snímek líbí víc než ty ostatní? Musíte na něm najít to, co vás oslovilo a hlavně si to pojmenovat a zapamatovat. Já to takhle dělám už léta a díky tomu jsem si vytvořil vlastní "hodnotitelský" systém fotografií. Na každém snímku hledám šest základních kritérií. Za každé kritérium si stanovuji body v rozmezí 0 - 5, ty potom sečtu a čím vyšší výsledek, tím lepší snímek. Maximum je tedy 30 bodů.
Tady jsou kritéria, kterých se držím:

1/ obsah
zde hodnotím námět snímku, zvíře nebo děj, který snímek obsahuje nebo zachycuje. Čím zajímavější nebo i vzácnější děj, tím více bodů snímek získá. Např. tento snímek útoku jelena na muflona bych hodnotil v této kategorii známkou 5. V ostatních kategoriích je hodnocení podstatně slabší.


2/ světlo
zde hodnotím všechno, co se týká světelných podmínek, podle toho, jak na mne na snímku působí. Čím kvalitnější využití světla, tím více bodů snímek získá. Pokud se znovu podíváme na snímek jelena s muflonem, je jasné, že je světelně velmi podprůměrný. Nasvícené pozadí, děj v popředí ve stínu. Nešťastná kombinace, obráceně je to vždycky lepší.
Velmi dobře na mne např. působí světlo na snímku volavky při stratu.


3/ kompozice
v této kategorii hodnotím umístění jednotlivých prvků na snímku, s ohledem na celkový dojem. Je známé a osvědčené pravidlo "zlatého řezu" kdy se snímek dělí na třetiny, což většinou vypadá velmi dobře. Ve směru pohledu by mělo být více prostoru. Nebráním se ani středovým kompozicím, ale musí mít své opodstatnění.
Snímek s vertikální kopozicí ve zlatém řezu.


4/ pozadí
Pozadí je u mne velmi důležitým kritériem pro hodnocení. Osobně dávám přednost pozadí ucelenému, které nepůsobí rušivě. Velmi dobře působí pozadí, které je tmavší než hlavní motiv. Neznamená to ale, že pozadí musí být vždycky jen rozostřená, jednobarevná plocha. Velmi dobře působí i zvíře zasazené do konkrétní krajiny. Na pozadí mi nejvíce vadí rušivé světlé skvrny.


5/ ostrost
tady hodnotím snímek s ohledem na využití hloubky ostrosti. Čím lepší práce s clonou a výsledným dojmem dosažené ostrosti, tím vyšší počet bodů. Stejně dobře u mne může v tomto kritériu získat body i snímek pohybově rozostřený. I tady ale dávám více bodů snímku, na kterém je alespoň něco ostré.


6/ obtížnost získání záběru
poslední kategorie je v podstatě dost složitá na odhadnutí a vyžaduje určité zkušenosti s fotografováním zvířat. Často je velmi těžké odhadnout jestli je snímek aranžovaný nebo z volné přírody. Je ale jasné, že portrét orla nebo třeba výra ve volné přírodě udělá málokdo a tak zrovna takovéto snímky u mně získávají bodů minimum i když jsou jinak líbivé. V této kategorii hodnocení je ale snadné se splést i když si myslím, že se mi to stává velmi zřídka. Ale už se mi to stalo... Nikdo není neomylný.
Snímek tetřívka v přírodě patří k těm těžko získávatelným.

Závěr
V žádném případě si nemyslím že jedině tato moje metoda hodnocení snímků je jediná správná. Jen jsem vás chtěl seznámit s tím, jak hodnotím fotografie já. Je jedno jestli se jedná o mé snímky nebo o hodnocení třeba v porotě, kde se hodnotí snímky jiných autorů. Pokud se při hodnocení na snímek kouká tímto způsobem, dosáhne se objektivnějšího ohodnocení snímku.
Tuto metodu hodnocení používám už dlouho a pomáhá mi ke kvalitnější selekci snímků.