Nový fotoaparát OM System OM-1 Mark II

Nějakou dobu jsem měl možnost testovat nový OM-1 Mark II. Při testování jsem se zaměřil hlavně na to, jestli má nový OM-1 Mark II také nějaké novinky nebo vylepšení, které bych při fotografování zvířat a přírody mohl využít.
Nové tělo je úplně stejné, jako u OM-1. Na první pohled si všimnete jen nového názvu, ale když fotoaparát vezmete do ruky, zjistíte, že přední a zadní volič se výrazně lépe ovládají. Nově jsou nyní vyrobeny z tvrzené gumy, což by mělo zajistit nejen pohodlné ovládání třeba v rukavicích, ale i eliminaci problému, kdy se občas stalo, že se kolečka časem začala zadrhávat.
Příjemná změna v OK Menu
Stacks Image 882
Stacks Image 1318
Tam kde byla u OM-1 pouze možnost vybírat si z detekce tváře a očí, je nově přidaná možnost vybrat si jakýkoli objekt pro detekci. To se mi hodně líbí, protože na tlačítko, kam jsem si na OM-1 nastavoval volbu objektu jsem si teď mohl nastavit novou volbu uzamčení objektu. To je užitečné v případě, že je ve scéně několik zvířat a já chci aby mi fotoaparát zaostřoval jen na jedno konkrétní.
Uzamčení objektu ve scéně s více objekty
Ve scéně s více objekty je nově možnost vybrat si jeden konkrétní objekt a fotoaparát jej sleduje a zaostřuje. Nastavil jsem si to na tlačítko korekce expozice. Pokud tlačítko stisknu, můžu předním kolečkem přepínat mezi jednotlivými objekty ve scéně a vybrat si tak ten, na který chci aby fotoaparát ostřil. Super vychytávka!
Stacks Image 1071
Stacks Image 1073

Tlačítko nastavené jako zámek pro konkrétní objekt.

Volba funkce uzamčení konkrétního objektu.

I při použití s C-AF s detekcí zvířat, autofocus vybrané zvíře sleduje velmi dobře. Překvapivě to fungovalo velmi dobře i v případě velkého množství zvířat v záběru, kdy jsem si vybral a "zamknul" ve scéně konkrétního muflona. AF mi potom ostřil už jenom na něj.
Naopak ve větším hejnu kachen, byl celkem problém, nějakou si vybrat a tu zamknout. Přeci jen jsou všechny úplně stejné a pokud neustále plavou sem a tam a různě se míjejí, je celkem pochopitelné, že rozeznat konkrétního jedince, je problém. S tím mám problém i já, natož technika. Nicméně stejně jsem z této možnosti nadšený.
V nastavení tlačítek se také objevila novinka. Nově je možnost použít tlačítko KOŠ k vyvolání hlavního MENU. Tuto volbu lze nastavit v hlavním menu. Je to užitečné zejména v případech, kdy je potřeba jednou rukou při neustálém pohledu do hledáčku změnit něco v nastavení.
Stacks Image 889
Stacks Image 891
Při této volbě a zároveň povolené možnosti rychlého smazání snímku, je potřeba dávat si větší pozor při prohlížení vyfocených snímků. Při testování se mi jednou stalo, že jsem si prohlížel nafocené snímky, zároveň mě napadlo udělat v MENU malou změnu a automaticky jsem stiskl tlačítko koše. Prohlížená fotka byla fuč. V módu prohlížení snímků totiž tlačítko dál funguje jako koš.

Rychlost a výdrž při sériovém snímání

Stacks Image 1351

Nastavení sekvenčního snímání ve videu.

OM-1 Mark II má větší buffer. Díky tomu se vyrovnávací paměť hned tak nezaplní, takže lze fotografovat nezměněnou rychlostí dvakrát déle než u OM-1. Po úplném zaplnění bufferu se rychlost snímání sníží, ale nedovedu si představit situaci, ve které bych celou kapacitu bufferu využil.

Zároveň byl prodloužený použitelný expoziční čas při SH2 na 1/160 s!

Na videu je vlevo OM-1, vpravo OM-1 Mark II. Snímání bylo na obou fotoaparátech nastavené stejně:

mechanická závěrka, 10 fps, stejný čas, clona, ISO, stejná SDXC karta AV PRO SD 300 MB/s V90, 64 GB.

Video - porovnání rychlosti zaplnění bufferu u OM-1 a OM-1 Mark II

Snímání SH2 i Pro Cap SH2 nabízí při kontinuálním zaostřování až 50 snímků za sekundu, ale lze si zvolit i nižší frekvenci a užít si tak focení bez rušivého mrkání.
Stacks Image 907
Stacks Image 903
Stacks Image 914
Stacks Image 916
Při výběru rychlosti snímání do 25 snímků za vteřinu, lze fotografovat nejdelším časem 1/160 s.
Při použití rychlosti 50 snímků za vteřinu, lze použít nejdelší čas 1/640 s.
Při volbě snímání SH2 fotoaparát při snímání "nemrká" a sledování scény je tak bez jakéhokoli rušení. Lze využít při S-AF, C-AF i C-AF se zapnutou detekcí objektu.
Všechny volby předsnímání ProCap umožňují uložit až 99 snímků vzniklých před domáčknutím závěrky! To třikrát prodlužuje čas potřebný na reakci na vzniklou situaci. Znamená to, že např. v módu ProCapSH2 při nastavení rychlosti snímání 12.5 fps uloží fotoaparát na kartu téměř 8 vteřin děje před domáčknutím závěrky! Spousta času na to, uvědomit si, že je potřeba závěrku domáčknout.
Stacks Image 942
Stacks Image 944
Ostření - detekce objektu - ptáci
Popravdě, nemyslel jsem si, že by se v tomto směru dalo něco vylepšovat, s detekcí ptáků jsem byl hodně spokojený. Tady jsem však pocítil znatelné zlepšení. U OM-1 se mi stávalo, že v některých případech fotoaparát sice správně detekoval ptáka, ale občas zaostřil jinam, než bych čekal. Zvláště v trávě nebo ve složitějším prostředí. OM-1 Mark II je na tom výrazně lépe.
Stacks Image 1050
Ledňáček říční. OM-1 Mark II, M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO + MC 1,4x, ohnisko 700 mm, čas 1/160 s, clona 8, ISO 1250, C-AF + detekce objektu ptáci, SH2
Při fotografování v prostředí, které "neodvádí pozornost" AF, je fotoaparát neomylný, proto jsem při testování hledal hlavně ptáky v "rozbitém" prostředí, abych vyzkoušel rychlost detekce a přesnost zaostření. S výsledky jsem byl velmi spokojený! Okamžitá detekce a zaostření přesně tam, kde jsem si ho představoval. Dokonce i v případech, kdy byl pták za větvičkami nebo v listí, našel neomylně ptáka, hlavu i oko. Pouze v několika případech při focení kachny divoké na velkou dálkou (cca 70 metrů), se AF během snímání s C-AF s detekcí ptáků, při SH-2 několikrát rozhodoval mezi kachnou a trávou na pozadí. Vzhledem k tomu, že kachna je opravdu velmi nenápadně zbarvená, jsem to nijak neřešil, zase nemůžeme chtít, aby za nás foťák dělal úplně všechno. V ostatních případech se naopak detekce a ostření vůbec nemýlila - viz následující galerie. Bohužel jsem neměl možnost vyzkoušet detekci a ostření v chumelenici nebo za hustého deště.

Všechny snímky v galerii jsou snímky obrazovky z programu OM Workspace, aby bylo vidět kam se usadil AF bod.

Stacks Image 1363

Sojka obecná. Ani pro AF lákavé jehličky smrku nezmátly detekci ptáků a fotoaparát zaostřil přesně na oko.
OM-1 Mark II, M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO, ohnisko 500 mm, čas 1/640 s, clona 5,6, ISO 2000
C-AF + detekce objektu ptáci, SH2.

Ostření - detekce objektu - zvířata
Tak upřímně. Čekal jsem výraznější zlepšení… U daňků nebo muflonů v oboře v Malackách, fungovala detekce a ostření velmi dobře, dokonce i v případech, kdy bylo hodně zataženo a málo světla. Tam ale nebyla vysoká tráva.

Všechny snímky v galerii jsou snímky obrazovky z programu OM Workspace, aby bylo vidět kam se usadil AF bod.

Problém ovšem nastal, pokud se dostala do detekčního rámečku tráva. Stejně jako u OM-1 foťák zaostří radši na tu trávu. Losa ve vysoké trávě v chomutovském zooparku, měl AF velký problém detekovat i zaostřit. Občas se chytil, občas ani nedetekoval zvíře. Oproti OM-1 tedy v tomto směru žádné zlepšení nevidím. I u OM-1 působí tráva u detekce zvířat problém a je potřeba v těchto případech ostřit "po staru", tedy vypnout detekci, vybrat si konkrétní sadu AF bodů a tu držet na místě, kde chci mít zaostřeno.

Všechny snímky v galerii jsou snímky obrazovky z programu OM Workspace, aby bylo vidět kam se usadil AF bod.

Novinka v High-Res Shot
Změna u snímků s vysokým rozlišením. Nově je zde možnost využít dvanácti nebo čtrnácti bitovou barevnou hloubku, což ještě více zlepšuje výsledné barevného podání snímku.
Doba pořízení a složení snímku ve vysokém rozlišení je téměř stejná, jako u OM-1. Na zvířata, která se zrovna moc nevrtí, je to velmi dobře použitelné.
Stacks Image 1410

Volavka popelavá. HiRes Shot, 12 Bit, z ruky, výsledné foto 8160 x 5540 px.

Novinka - přechodový filtr
Stacks Image 1421
Stacks Image 1423

Výběr přechodu a intenzity filtru je velmi jednoduchý.

Nastavení hranice přechodu se provádí velmi snadno. Hranici je možné posunovat, hýbat s osou náklonu, naklánět i otáčet.

Přechodový filtr mám už léta. Jenže když jsem jel do terénu fotit a zrovna bych ho potřeboval, byl filtr doma. Rozdíly ve světlech jsem tedy řešil více snímky s rozdílnou expozicí a následně doma v postprocesu. S OM-1 Mark II už bez přechodového filtru nebudete nikdy. Filtr je zabudovaný a velmi dobře použitelný. Nemusíte nic šroubovat ani nasazovat, můžete si snadno nastavit pozici, sílu i přechod. Na výběr je ze tří přechodů filtru a zároveň i ze tří intenzit. Tahle funkce se mi hodně líbí!
Pro fotografování s touto funkcí, bude ideální volba uložení celkového nastavení na některou z pozic C1 - C4. Po přiřazení aktivace filtru k funkčnímu tlačítku, lze křížovým voličem snadno a hlavně živě, vybírat umístění, posun, intenzitu, naklonění i přechod mezi světlou a tmavší částí snímku.
Užitečné je to hlavně při focení krajin, kdy reálně vidíte, jak bude po expozici vypadat obloha.
Co se mi na OM-1 Mark II líbí nejvíc?
Stacks Image 534
  • možnost vybrat si nižší snímkovou frekvenci při SH2
  • výrazně delší doba snímání bez omezení rychlosti při souvislém fotografování
  • uložení až 99 snímků před domáčknutím spouště při ProCapture
  • vylepšené sledování objektu PTÁCI
  • možnost uzamknout ostření na konkrétním zvířeti
  • vestavěný živý přechodový filtr
Původně jsem si myslel, že novinky, které OM-1 Mark II přinesl, nebudou důvodem k prodeji mé starší OM-1 a koupi nové OM-1 Mark II. Po tom, co jsem ale testovací fotoaparát vrátil a šel jsem zase fotit, zjistil jsem, že i těch pár nových drobností mi už při focení chybí. Nezdá se to, ale ty možnosti nastavení SH2 i zamčení konkrétního zvířete ve scéně v kombinaci s větším bufferem, jsou velmi návykové. Učitě alespoň jedno z mých dvou těl OM-1 prodám a koupím si OM-1 Mark II. A možná časem vyměním i to druhé.

Vyzkoušejte si nový OM-1 Mark II sami!


Ve dnech 27., 28. a 29. února 2024 pořádáme s OM-System tři jednodenní workshopy se sokolníkem Edou Školoudem a jeho dravci.

Bude zde jedinečná možnost zapůjčení nejen OM-1 Mark II a nového teleobjektivu 150-600mm, ale i další fotografické techniky k vlastnímu testu.

Máte-li tedy chuť vyzkoušet si fotografování dravců v letu a zároveň si otestovat novou techniku, můžete se již nyní přihlásit zde.